Wat is een squat?

Wat is een squat?

Je zult in het begin te maken krijgen met oefeningen waar je niet veel over weet. Een van die oefeningen is de squat. Wat is een squat en wat train je tijdens het maken van een squat?
De squat is een term die vaak vanuit de fitness wordt gebruikt en kan vanuit het Engels worden vertaald naar kniebuiging. Het is een oefening die wordt gebruikt bij sporten zoals fitnesstrainingen, bodybuilding, crossfit etc. De squat kan worden uitgevoerd zonder belasting of met een belasting met behulp van een barbell, dumbell, kettlebell of een Smith machine. De squat is een veelzijdige oefening waarmee je zowel kracht als spieren kan opbouwen, bovendien zorgt het voor meer vorm in de been en bilspieren.

Wat train je met een squat?


Je kunt de squat thuis of in een sportschool uitvoeren tijdens je trainingen. Bij het maken van een squat maak je gebruik van meerdere spieren waaronder je benen (bovenbenen, hamstrings, kuiten), buikspieren en rugspieren. Het is dus een samengestelde spiergroep (compound) oefening. Bovendien ben je ook bezig met het verbeteren van je flexibiliteit, coördinatie, evenwicht, en houding. De squat zorgt er ook voor dat stoffen zoals groeihormonen en testosteron vrijkomen in het lichaam, deze zorgen niet alleen voor spiergroei in de benen maar over het hele lichaam. (voor de vrouwen zorgt het niet ineens voor haargroei of te grote spieren dus maak je daarover niet druk) Squatten zorgt wel voor het verbruik van calorieën.

Waar moet je op letten tijdens het maken van een squat?


Voor het maken van een squat heb je een goede houding en mobiliteit nodig. Aan beginners is het dan ook aan te raden om eerst zonder barbell te beginnen en te werken aan een goede houding. Eventueel kun je ook een dumbell of kettlebell toevoegen om het iets moeilijker te maken. Heb je uiteindelijk een goede houding kun je beginnen met squatten met een barbell.


Waarom is een squat aan te raden?


Door middel van de squat verbetert je coördinatie, stabiliteit en flexibiliteit waaraan je in het dagelijks leven veel profijt kunt hebben. Bovendien bouw je enorm veel kracht op omdat je niet alleen hiermee je benen traint maar dus ook meerdere spieren. Daarnaast maak je gebruik van een full range of motion en is de oefening dus erg geschikt voor spieropbouw.

Welke oefeningen kan ik maken met een squat?


Er bestaan verschillende variaties op de squat waaronder de:
  • Squat
  • Front squat
  • Bulgarian split squat
  • Split squat
  • Sumo squat

Dit zijn verschillende variaties en deze kunnen van makkelijk tot moeilijk worden uitgevoerd. Ik heb hier een aantal voorbeelden van hoe je het beste de squat zelf kunt aanleren en uitvoeren. Veel trainingsplezier.

Reactie plaatsen