Insane pre workout review

Insane geeft je monsterlijke pomps en een ongelofelijke boost. De meest hotte en nieuwe ingrediënten in één extreem heftige totaal formule. Is het waar? Je leest het in onze Insane pre workout review.




Kenmerken Insane Pre-Workout:
– Meest extreme pre-workout formule
– Onze garantie: sterker is er niet!
– Werkt zeer snel!
– Volle pomps


Insane is dé alles omvattende pre-workout. Van mens tot machine!”





Maakt het de claims waar? Wat zit er nu eigenlijk in? Voegen deze ingrediënten daadwerkelijk wat toe, of zijn het ‘fillers?’ We gaan het bekijken in deze Insane pré workout review.

Allereerst wil ik je even wijzen op het volgende artikel, ter referentie: //www.dfc.nl/fitness-artikelen/zelf-pre-workout-maken/#more-1677












Via de productpagina:

Wat maakt Insane zo extreem sterk?

Creatine Nitrate – het ultieme ingrediënt, speciaal (uit)gebalanceerd voor sporters.
– Zeer effectief
– Voelbare werking!
– Maximaal effect
– Werkt optimaal voor elke atleet


Het verschil tussen Creatine Nitrate en andere Creatines is dat het direct werkt en veel sterker is. Creatine Nitraat geeft je, door de koppeling van creatine aan nitrate, ook maximale pomps. Creatine Nitrate overspoelt je hongerige spieren bijna letterlijk met waardevolle creatine, voedingsstoffen en zuurstof.
Wat maakt dat Creatine Nitrate zo sterkt werkt? Als hierboven reeds aangegeven werkt Creatine Nitrate heel anders dan standaard gebruikte creatines. Nitrate wordt in je lichaam via slechts 1 tussenstap omgezet in puur Stikstofmonoxide oftewel Nitric Oxide (Nitrate – Nitrite – NO).”

Creatine HCL – de meest krachtige creatine op de markt verkrijgbaar. 1 gram Creatine HCL staat qua werking en kracht gelijk aan wel 10 gram creatine monohydraat. Creatine HCL wordt volledig opgenomen in de spieren. Creatine helpt prestaties te verbeteren, stimuleert spiergroei en ondersteunt spierkracht bij explosieve krachtinspanningen. “
  •  Creatine is het beste gewoon te suppleren in de vorm van creatine monohydraat. Andere vormen van creatine kunnen wel duurder zijn, of ‘inventief’, maar studies hebben aangetoond dat deze vormen niet superieur zijn aan het reguliere monohydraat.

De standaard dosering voor creatine is vrij simpel: 5 gram per dag. Dit is genoeg om kracht productie te verbeteren. Er wordt wel gepraat over ‘laadfases,’ waarin er gedurende een bepaalde tijd (meestal 5 dagen tot een week) een hoge dosering (meestal 20gr per dag) wordt aangeraden, om vervolgens over te stappen op de standaard 5gr per dag. Maar dit is niet nodig voor effectieve suppletie. Je cellen zijn zo wel sneller ‘verzadigd’ en de voordelen zouden enigszins sneller kunnen optreden, maar de resultaten normaliseren naar een aantal weken. Of je dan nu vanaf het begin 5gr per dag zou pakken, of een tijd gaat ‘laden’: het heeft geen voordelen

Als je dus sowieso al creatine supplementeert (wat je sowieso zou moeten doen), dan maken deze vormen geen verschil. Handig dat er dan creatine in zit, maar het voegt verder niks extra toe.

BCAA 4:1:1 – BCAA in de 4:1:1 verhouding werkt door een hoger Leucine aandeel nog sterker dan BCAA in de standaard 2:1:1 verhouding.
  •  Veel mensen lijken te vergeten dat de eiwitten die ze dagelijks binnen krijgen (door reguliere voeding, of eventuele eiwit supplementatie) al barst van de amino zuren. Je kunt daarom ook stellen dat eiwit consumptie hetzelfde effect heeft als BCAA supplementatie. Het enige voordeel van bijvoorbeeld BCAA’s gedurende de training, zou zijn dat het minder snel leidt tot bijvoorbeeld maagklachten of krampen. BCAA supplementatie wordt pas enigszins interessant als iemand te weinig eiwitten binnen krijgt, of geen mogelijkheid heeft om een eiwitrijk product tot zich te nemen vooraf gaande aan de training. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die aan Intermittent Fasting doen. BCAAs op zich verbeteren daarnaast niet je kracht en uithoudingsvermogen. Ook zal het niet helpen beter te herstellen, wanneer je al voldoende eiwitten binnen krijgt.

Wanneer je supplementeert met BCAAs, moet je rekening houden met het aminozuur profiel. De ideale ratio voor BCAAs zou een 2:1:1 ratio zijn tussen de drie aminozuren in de BCAAs: Leucine, Isoleucine en Valine. 4:1:1 voegt niks extra toe.

Citrulline Malaat –  is een absolute alleskunner voor krachtsporters. Insane bevat maar liefst 2000 mg per serving van dit super aminozuur.”
  • Om te begrijpen waarom je Citruline Malaat zou moeten suppleren, zal je eerst moeten begrijpen wat nitraten zijn en waarom deze belangrijk voor je zijn. Nitraten zijn een samenstelling die gevonden hoort te worden in je dagelijkse voeding, door middel van het eten van voldoende groene bladgroenten en/of bieten. Nitraten worden in je lichaam afgebroken tot nitrieten, welke zullen worden omgezet tot stikstofmonoxide (Engelse benaming: Nitric Oxide. Nu weet je meteen waar de ‘N.O.’ voor staat, op het label van je favoriete pre-workout). Verhoogde stikstofmonoxide niveaus zorgen voor verbeterde sportprestatie, verbeterde doorbloeding en een verminderde bloeddruk.

Ongeveer 500 gram groenten per dag zal de voordelen van nitraat maximaliseren. Voorbeelden van groenten die er rijk aan zijn, zijn bijvoorbeeld verse sla, spinazie, boerenkool en bieten.

Een dosering nitraat uit 500gr groenten kan vervangen worden met 6gr L-Citruline, welke ingenomen kan worden door middel van het suppleren met L-Citruline Malaat.
Het klopt dat Citruline Malaat eigenlijk een must is voor krachtsporters. De voordelen bestaan o.a. uit verbeterde doorbloeding, verminderde bloeddruk en verbeterd herstel. De standaard dosering is 6-8 gram. Insane bevat 2000mg, dus 2gr. Je mist hier dus, mits je geen 3 scoops gebruikt, een behoorlijk aandeel.  Wat mij betreft even aanvullen dus.

Agmatine Sulfaat – misschien wel het meest besproken en hotte bodybuilding ingrediënt van dit moment. Agmatine is een Super Bodybuilding en Nitric Oxide ingrediënt. Agmatine heeft vele krachtige voordelen.

Nitric Oxide is de beste vriend van Bodybuilders. Insane bevat ook op dit gebied het allerbeste.”
N-Carbamylglutamate – is misschien wel het beste ingrediënt voor spierpomp ooit ontwikkeld.  N-Carbamylglutamaat activeert carbamylphosphate synthase-1, een enzym dat nodig is voor de aanmaak van Arginine.”
  •  Arginine en Agmatine helpen wel met de spierpomp en in verband met de onderdoseerde Citruline Malaat, zou dit wat toe kunnen voegen.

Niacine –  (vitamine B3) is belangrijk voor het energiemetabolisme.”
  • Vitamine B3 is ook een nuttige toevoeging, mits goed gedoseerd. Hier de vraag; wat is de dosering? Alleen dan is na te gaan of het een goede toevoeging is, of een filler stof.

Beta Alanine – mag in geen enkele pre workout ontbreken dus zeker niet in Insane. Beta-alanine is een lichaamseigen aminozuur dat samen met een ander aminozuur, L-histidine de di-peptide Carnosine vormt. Carnosine is een lichaamseigen stof, omdat het door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Carnosine reguleert de PH-waarde in de spieren. De hele training kom je nu gemakkelijk door!”
  • Beta-Alanine is een amino zuur en een van de bekendste supplementen, wanneer het aankomt op pre-workout suppletie.  Na suppletie bindt beta-alanine zich met een ander aminozuur, genaamd L-Histidine. Hierdoor ontstaat er een samenstelling genaamd Carnosine. Bij de training produceren je spieren lactaatzuur, om de anaerobische inspanning bij te kunnen  houden. Carnosine werkt hierbij als een buffer voor verzuring en zorgt ervoor dat je spieren minder snel vermoeid raken. Simpel gezegd: beta-alanine suppletie verbetert je spier uithoudingsvermogen.

Er zit desondanks een ‘maar’ aan. Beta-Alanine werkt op deze manier alleen voor intensieve inspanning, waarbij lactaatzuur optreedt na ongeveer een minuut. Denk hierbij dus aan setjes met veel herhalingen, of langdurige inspanning. Met puur sneller, explosieve inspanningen, zal beta-alanine dus weinig tot niks toevoegen.

De standaard dosering voor beta-alanine is 2-5gr, waarbij geldt hoe langer de training, hoe meer je naar de 5gr zou moeten neigen. Aangezien dit product maar 1,5gr per scoop bevat, is dit ook laag gedoseerd.

De dosering Caffeine is in dit product 275 mg. In principe niks mis mee. Zorg er wel voor dat je het gebruik van de pre-workout daarom matigt. Voor een uitgebreide reden waarom ik dit zeg, verwijs ik naar het artikel uit het begin van deze review, maar kort samengevat kan een constante hoge dosering caffeïne gedurende de week voor klachten zorgen.

Gematigd, goed gedoseerd gebruik van caffeïne (bij voorkeur in pil- of poedervorm) is enorm nuttig voor o.a. uithoudingsvermogen, een hogere pijngrens en betere concentratie. Standaard dosering zou zijn +/- 100mg per dag. (houd hierbij dus rekening met de hoeveelheid caffeïne die je neemt. Zo is 400mg 2x per week een redelijke bovengrens). Met de 275mg in dit product zou je dus 3x per week ongeveer als bovengrens aan kunnen houden.

 Smaken: Fruit Sensation & Refreshing Cola


Het product is in de smaken ‘Fruit Sensation’ en ‘Refreshing Cola’ beschikbaar. Beide hebben een frisse smaak, maar ‘Fruit Sensation’ kan als bitter ervaren worden en de smaak is wellicht wat lastig te plaatsen (in dat opzicht is het wel een ‘Sensation’). ‘Refreshing Cola’ is in dat geval de betere optie, aangezien deze wat zoeter is. Er zit ook een beetje een zuurachtige suiker smaak aan. Deze is het beste te vergelijken met de cola snoep (de snoepflesjes coca-cola).

Conclusie van onze Insane pre workout review


Al met al is het absoluut geen slechte pre-workout, maar er is  ruimte voor verbetering. Dit komt vooral door het feit dat de stoffen die het meest bij zouden dragen aan je trainen, allemaal te laag gedoseerd zijn. Hierdoor zou je meerdere scoops moeten nemen, wat er weer voor zorgt dat je ruimschoots op je caffeïne behoefte gaat komen (wat weer negatieve effecten met zich mee zou kunnen brengen).

24 scoops voor 20 euro is daarentegen een goede prijs voor wat je krijgt, zeker in verhouding met de andere pre-workouts op de markt. Dus mocht je het een keer willen proberen, als is het maar om de heerlijke ‘Refreshing Cola’ smaak.

Insane! kun je hier bestellen.





Reactie plaatsen