arrow_drop_up arrow_drop_down
8 januari 2019 

Triggerpoints: wat zijn ze en wat kun je er tegen doen?

Triggerpoints worden steeds bekender onder de bevolking. De kans is groot dat je iemand kent die ervoor behandeld is of dat je er zelf voor naar de fysiotherapeut bent gegaan.

Toch is er nog een hoop onbekend over deze kleine duiveltjes. Waarom ontstaan ze, wat doen ze nou precies en hoe kom ik weer er vanaf?

In dit artikel gaan we kijken naar de huidige beschikbare kennis over deze triggerpoints zodat je je ertegen kan bewapenen!

 door Tristan Hofman

Wat zijn triggerpoints?

De wetenschap is er nog niet helemaal over uit [1] [2]. Toch is de algemene opvatting dat het gaat om kleine hypergevoelige ‘knopen’ in je spiervezels. Met knopen wordt dan verwezen naar het gevoel onder je vingers, niet naar een letterlijke knoop in je spiervezels.

Wanneer jij je spieren aanspant gaan je spiervezels verkorten. Als jij je spieren dan weer ontspant verlengen die spiervezels zich weer. Zo kun je je lichaam bewegen.

In het geval van een triggerpoint is er een plek in je spiervezel dat niet meer kan ontspannen. Het is als het ware ‘verkleefd’ in een verkorte positie en staat daarmee constant op spanning.

Zodra je eenmaal zo’n triggerpoint in je spier hebt komt je spier in een benarde situatie. Omdat de triggerpoint in een verkorte positie vastzit, kan je lichaam geen bloed meer aan- of afvoeren. Alle deuren zijn op slot gegaan.

Voor je spier betekent dit niet alleen dat er geen nieuwe brandstof naartoe kan maar ook dat de afvalstoffen er niet meer weg gehaald kunnen worden. Deze afvalstoffen beschadigen je spier en zorgen er o.a. voor dat het gebied veel gevoeliger wordt voor pijn.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen actieve en latente triggerpoints. Een actieve triggerpoint is een triggerpoint die spontane pijn veroorzaakt. Een latente triggerpoint is een triggerpoint die pas pijnlijk wordt wanneer je erop drukt.

Je hebt nu een idee wat triggerpoints zijn. Nu vraag je je misschien af: hoe ontstaan triggerpoints dan? Dit behandelen wij in het volgende onderdeel.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Ook hier zijn de wetenschappers het nog niet helemaal over uit (verrassend!). Toch gaan we kijken wat de huidige theorieën zijn, namelijk:

  1. Overbelasting
  2. Belastend postuur
  3. Stress
  4. Inactiviteit
  5. Direct trauma

Eerste oorzaak van triggerpoints: overbelasting

Wanneer je een spier te veel en te vaak belast kan het zijn dat je lichaam niet genoeg kan herstellen. Het lijkt erop dat dit ervoor kan zorgen dat je spieren gaan verkrampen en dat er triggerpoints vormen. Dit is eigenlijk een manier van je spier om tegen jou te zeggen; laat me even met rust!

Bij overbelasting denk je misschien aan te veel sporten of niet genoeg rusten. Toch is dit niet helemaal waar. Overbelasting hoeft niet alleen voor te komen door te veel of te vaak te sporten. Het ontstaat vaak juist in de uren dat je niet in de sportschool bent, gewoon tijdens je dagelijkse activiteiten.

Om een voorbeeld te geven: als je veel achter een bureau werkt en je leunt altijd op je linkerarm, zorgt dit voor ongelijke belasting. Doe je dit uren per dag, dan kunnen de spieren in je nek en rug overbelast worden.

Een ander voorbeeld; wanneer jij een dikke portemonnee altijd in je rechter kontzak hebt, zit je automatisch met je rechter bil een stukje hoger dan je linker bil. Ook dit zorgt voor ongelijke belasting waardoor de spieren in je rug overbelast kunnen worden.

Tweede oorzaak van triggerpoints: Belastend postuur

Je postuur is de houding die jij gedurende de dag aanneemt. Dit kan zijn als je zit maar ook als je beweegt.

Je postuur is dus een soort basishouding voor je lichaam. Wanneer jij een postuur hebt dat niet ‘goed’ is, kun je je lichaam op manieren belasten waar het niet voor gemaakt is. Om een voorbeeld te geven: het blijkt dat je van nature iets meer op je rechterbeen dan je linkerbeen leunt, wat je ook doet. Tijdens het staan, tijdens het lopen, tijdens het fietsen; je rechterbeen wordt altijd net iets meer belast. Dit belastende postuur zorgt dan voor de overbelasting van spieren die we in het vorige kopje hebben besproken.

Derde oorzaak van triggerpoints: stress

Het lijkt bij bijna alle klachten wel een rol te spelen; stress. Het is natuurlijk ontzettend vervelend. Niet alleen omdat je je rot kan voelen maar ook omdat je lichaam zich automatisch anders gaat gedragen.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten stress: De eerst vorm is eustress, dit is gezonde stress die na niet al te lange tijd vanzelf weer weg gaat, bijvoorbeeld voordat je een presentatie moet geven.

De tweede vorm is dystress, dit is stress die langdurig aanwezig is, zonder directe dreiging of zelfs als er al helemaal geen dreiging meer is. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren in de weken voor je tentamens of wanneer je een tegenslag meemaakt in je leven.

Deze tweede vorm van stress gaat zich ook sterk uiten in je lichaam. Je kunt een gestrest persoon bijvoorbeeld vaak herkennen aan de opgetrokken schouders en een hoofd dat ver voor het lichaam hangt.

Dit is een automatische reactie van je lichaam op langdurige stress. Je lichaam probeert zich te beschermen tegen mogelijke bedreiging en staat daardoor constant op spanning. Deze spanning kan ervoor zorgen dat je spieren overbelast raken, wat aan kan zetten tot de vorming van triggerpoints.

Vierde oorzaak van triggerpoints: inactiviteit

triggerpoint onderrug

Als je dacht dat triggerpoints alleen konden ontstaan als je je spieren te veel belast hebt, heb ik slecht nieuws; ook wanneer je te weinig beweegt kunnen er triggerpoints in je spieren ontstaan!

Wanneer jij je spieren te lang in dezelfde houding houdt of ze niet genoeg beweegt kunnen ze ook gaan verkleven.

De natuur maakt het je hiermee niet makkelijk; als je te veel beweegt kun je triggerpoints krijgen maar als je te weinig beweegt ook!

Vijfde oorzaak van triggerpoints: direct trauma

Direct trauma wil zeggen dat je bijvoorbeeld een klap hebt gehad, dat je je ergens tegenaan hebt gestoten of dat je bent gevallen.

Als reactie van je lichaam op een beschadigd weefsel gaat het de spieren rondom dat gebied aanspannen. Dit is een soort bescherming van je lichaam, het probeert ervoor te zorgen dat je niet je kapotte weefsel te veel gaat belasten door te bewegen. Dit noemt men ook wel ‘muscle guarding’. [3]

Wanneer jij geblesseerd bent of een fikse blauwe plek hebt, wordt het veel lastiger om je omliggende spieren of gewrichten te bewegen.

Wat doen tegen triggerpoints?

Triggerpoints veroorzaken op zichzelf al vervelende klachten. Als je triggerpoints hebt ervaar je vaak pijn en/of stijfheid [4].  Wat hier nog bij komt is dat triggerpoints ook kunnen meespelen in andere problemen. Triggerpoints zijn op zichzelf dus al niet prettig, maar zorgen er ook nog eens voor dat andere problemen of klachten vergroot worden. [5]

Als je gaat kijken naar alle mogelijke symptomen van triggerpoints zie je dat het op veel fronten mee kan spelen:

  • Lokale pijn (pijn bij de triggerpoint zelf)[6]
  • Referred pain (pijn op een hele andere plek dan waar je triggerpoint zit)[7]
  • Uitstralende pijn (pijn die vanaf je tritgger point uitstraalt)[8]
  • Stijfheid
  • Spierzwakte[9]
  • Verminderde stabiliteit
  • Overbelasting van spieren
  • Hoofdpijn

Kleine duivels dus, die triggerpoints. Ze geven je pijn, maken je bestaande klachten erger en maken je ook nog eens kwetsbaarder.

Maar vrees niet, er is hoop! Er wordt steeds meer bekend over de behandeling van triggerpoints. Niet alleen voor therapeuten maar ook dingen die je zelf thuis kan doen. Dit bespreken we in het volgende deel van het artikel.

Wat kun je tegen triggerpoints doen?

Nu we er steeds meer over te weten komen kunnen we ook steeds meer tegengas geven. De meeste mensen zullen bijvoorbeeld weleens gehoord hebben van ‘dry needling’; een techniek waarbij met hele dunne naaldjes de triggerpoints worden geprikt.

Met de opmars van triggerpoints laten steeds meer therapeuten zich scholen in dry needling. Door een paar keer met een naald de triggerpoint te raken, kan de gespannen spier zich gaan ontspannen. De theorie is dat hierdoor weer bloed kan worden aan- en afgevoerd en het herstelproces weer op gang komt.

triggerpoints 2

Toch is er nog maar weinig wetenschappelijke onderbouwing voor de werking van dry needling. Het ene onderzoek laat goede effecten zien en het andere onderzoek laat zien dat het maar weinig verschilt van een placebo behandeling. [10] [11] [12] [13] [14]

Dry needling is dan ook niet een magische oplossing voor triggerpoints, ook al zouden veel therapeuten je dat wel willen laten geloven.

Gelukkig kan je zelf ook je triggerpoints behandelen. Er zijn twee dingen die lijken te helpen; stretchen en self-massage.

Voor de massage heb je echter wel wat extra gereedschap nodig zoals een foamroller of een lacrosse bal. De procedure is dan als volgt: [15] [16]

  1. Zoek een pijnlijke plek op in je spier. Als deze pijnlijke plek herkenbare pijn geeft of uitstraalt heb je waarschijnlijk een triggerpoint gevonden.
  2. Blijf ongeveer 20-30s druk houden op deze pijnlijke plek. De pijn zou langzaam minder moeten worden

Wat heb je geleerd?

Je weet nu dat triggerpoints een soort verklevingen zijn in je spiervezels. Ook weet je dat deze verklevingen veel klachten kunnen opleveren maar ook bestaande klachten erger kunnen maken.

Ook al is er maar weinig bekend over triggerpoints weet je nu ook wat je kunt doen als je ze te lijf wilt gaan; je kunt naar de fysio gaan of je kunt ze zelf proberen te masseren.

Wat je ook doet, het blijven kleine duivels die op de loer liggen. Beweeg je veel of beweeg je weinig, triggerpoints weten je te vinden!

Maar, hoe vervelend ze ook kunnen zijn, het is niet het einde van de wereld als je triggerpoints in je spieren hebt. Als je eens goed kijkt naar je dagelijkse handelingen en je gebruikt de kennis die je nu hebt opgedaan ben je er zo weer vanaf!

Als je dit artikel nuttig voor je was zou ik het heel cool vinden als je hieronder een korte reactie zou willen achterlaten.

Bronnen

[1][Online]. Available: https://www.painscience.com/articles/trigger-point-doubts.php.
[2][Online]. Available: https://www.painscience.com/biblio/critical-evaluation-of-the-trigger-point-phenomenon.html.
[3][Online]. Available: http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/muscle+guarding.
[4][Online]. Available: https://www.painscience.com/biblio/trigger-points-are-acidic-and-contain-pain-causing-metabolites.html.
[5][Online]. Available: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S193414821300347X.
[6][Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29025044.
[7][Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29025044.
[8][Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29025044.
[9][Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28934634.
[10][Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28860848.
[11][Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28735825.
[12][Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28690077.
[13][Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28158962.
[14][Online]. Available: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1934148215000520#bbib2.
[15][Online]. Available: http://www.artofmanliness.com/2013/06/13/trigger-point-release/.
[16][Online]. Available: https://www.painscience.com/articles/self-massage.php.
[17][Online]. Available: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003999315000039.

 

Over de schrijver
Tristan is honours-student Fysiotherapie. Hiernaast is hij actief als verzorger bij SC Cambuur en is hij oprichter van EDO Studie. EDO is een studieplatform dat educatieve video’s en bijles voorziet voor eerstejaars studenten Fysiotherapie.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies