Wij gebruiken cookies
Wil je een gratis voorbeeld voedingsschema?
Ja graag! >>

Page content

article content

Keto dieet: Vet met vet bestrijden

Toch zijn er voor veel mensen dingen onduidelijk: Wat zijn de vereisten van het dieet? Hoe werkt het? Waarom zou het beter zijn dan een normaal dieet?

In dit artikel behandelen we het Keto-dieet. Lees verder om het antwoord te vinden op deze vragen.

Wil je trouwens ook mijn fitness tips ontvangen via Facebook? Klik dan hier.

Energie in je lichaam

Voordat we kijken wat het Keto-dieet is, is het belangrijk om een beeld te krijgen van de energievoorziening van je lichaam.

Over het algemeen teert je lichaam op koolhydraten die je eet. Producten met veel koolhydraten zijn bijvoorbeeld: Rijst, Pasta, Brood, Snoep of fruit. [1]

We maken nog wel onderscheid tussen twee verschillende soorten koolhydraten: snelle en langzame koolhydraten. Snel of langzaam zegt iets over hoe lang het duurt om de koolhydraten om te zetten (verteren) tot glucose, waar uiteindelijk de energie in zit. Snoep levert bijvoorbeeld heel snel glucose aan je lichaam, waar een volkorenpasta dit geleidelijk doet.

Dit is waarom sporters vaak snelle suikers eten als ze een prestatie aan het leveren zijn; ze hebben de energie direct nodig!

Een andere bron van energie voor je lichaam is het vet dat je eet. Producten die veel vet bevatten zijn onder andere: Kokosolie, olijfolie, noten, avocado of vis. [2]

Ook vet kan worden afgebroken om energie te leveren aan je lichaam.

Dit heeft twee voordelen: vetten bevatten meer energie dan koolhydraten en vetten zorgen voor een geleidelijke afgifte van energie.

Vetten worden geleidelijk afgebroken tot glucose en ketonen. Deze ketonen zijn waar het Keto-dieet op gebouwd is en waar de naam vandaan komt.

Het dieet

Het Keto-dieet is gebaseerd op een hoge inname van vet en een sterk verminderde inname van koolhydraten [3] [4] [5]. Je totale calorieën op een dag bestaan op keto voor 70% uit vet, 25% uit eiwitten en 5% uit koolhydraten. Bij een gemiddeld persoon is de inname van koolhydraten 40-60% [6], Keto is dus een flinke verandering.

Om een voorbeeld te geven van een Keto dieet; voor iemand die 2500kcal per dag eet komt dit uit op:

1750kcal vet                                    = 195  gr

625kcal eiwitten                  = 156  gr

125kcal koolhydraten         = 31    gr

Dit betekent dat je waarschijnlijk nieuwe maaltijden of snacks moet opzoeken. Met wat onderzoek kun je hele lekkere gerechten en maaltijden samenstellen die Keto-friendly zijn. Die laat ik in dit artikel achterwege, het internet staat er vol mee!

Maar zijn vetten niet ongezond, en heb je koolhydraten niet nodig om te kunnen functioneren?

De moddervette waarheid

Over het algemeen wordt gedacht dat vet in je dieet gelijk staat aan vet op je lichaam. Niets is minder waar. Wat je eet maakt je niet dik; het is hoeveel je eet! Je lichaam heeft per dag een bepaalde hoeveelheid calorieën nodig, afhankelijk van o.a. je inspanningsniveau, lengte en gewicht.

Als je meer eet dan die hoeveelheid, slaat je lichaam de rest op als vet in je lichaam. Eet je minder dan die hoeveelheid, dan val je af. Om een voorbeeld te geven:

Persoon A moet 2500kcal eten om hetzelfde gewicht te blijven.

Minder dan 2500kcal gegeten op een dag? Persoon A valt af.

Meer dan 2500kcal gegeten? Persoon A komt aan.

Simpel gezegd maakt het daarin niet uit hoe je aan je calorieën komt. Er zijn enkele uitzonderingen, maar voor het overgrote merendeel van de mensen is dit het basisprincipe.

Waarom Ketose?

Als je weinig koolhydraten eet, kan je lichaam daar niet al zijn energiebehoefte uit halen. Het Keto-dieet laat je veel vetten eten, zodat dat de grootste leverancier wordt van energie. Wanneer je lichaam zijn energie vooral uit vet haalt, is je lichaam in ketose.

Wanneer je lichaam in Ketose is, gebruikt het de ketonen uit vet als de voornaamste bron van energie. Dit lijkt een hoop positieve effecten met zich mee te brengen, namelijk:

  1. Vetverlies

Als je maaltijden eet die rijk zijn aan koolhydraten, produceert je lichaam insuline. Insuline zorgt ervoor dat glucose je cellen in kan. Een bijkomend effect is echter dat je lichaamsvet bijna niet gebruikt wordt als er veel insuline in je bloed is.

Wanneer je in ketose bent, is je insulineconcentratie consequent laag. Dit zou betekenen dat het voor je lichaam makkelijker wordt om de vetreserves aan te breken. [7] [8] [9]

  1. Verminderd hongergevoel

Omdat je veel vetten en vezels binnenkrijgt op een Keto-dieet zou je lichaam sneller verzadigd raken. Dit betekent dat je dezelfde hoeveelheid calorieën kan eten maar minder snel hongerig wordt dan een koolhydraatrijke maaltijd. [10] [11]

  1. Verhoogde energie en focus

Je brein is een hongerig apparaat. Het is maar 2% van je lichaamsgewicht, en toch vergt het elke dag ongeveer 20% van alle energie die je gebruikt! [12].

Wanneer je in Ketose bent heeft je brein een constante toevoer van ketonen, die het de nodige energie levert.

Ook de rest van je lichaam lijkt goed te werken op ketonen, veel mensen rapporteren dat ze zich energieker voelen gedurende de dag, en minder schommelingen ervaren in hun energiepeil.

Wil je trouwens ook mijn fitness tips ontvangen via Facebook? Klik dan hier.

  1. Controle Diabetes

Omdat je lichaam op vetten draait, daalt de insulineconcentratie in je bloed. Bij mensen met Type II Diabetes is er insuline-resistentie opgetreden in de lichaamscellen. Dit betekent dat ze minder goed op insuline reageren, met allerlei nadelige effecten als gevolg.

Als ketonen de bron van energie zijn lijken deze effecten te verminderen of zelfs te verdwijnen. [13] [14]

  1. Vermindering Epilepsie

De precieze werking is onbekend, maar een Keto-dieet lijkt voor kinderen met epilepsie sterk positieve effecten te hebben. Er zijn minder epileptische aanvallen, en de aanvallen zijn minder heftig. [15] [16] [17]

De bovengenoemde punten hebben allemaal een goede wetenschappelijke onderbouwing. Ook zijn er punten die nog niet zo rigoureus zijn getest, maar wel goede resultaten laten zien, namelijk: vermindering hart- en vaatziekten, vermindering van acne, lager risico op kanker of behandeling van neurologische aandoeningen.

Toch snijdt het mes altijd aan twee kanten, wat zijn de nadelen van een Keto-dieet?

Wat zijn de nadelen?

De overschakeling van een dieet rijk in koolhydraten naar een dieet arm in koolhydraten lijkt voor sommigen niet helemaal soepel te gaan. Mensen rapporteren o.a.:

  • Duizeligheid
  • Slaapproblemen
  • Misselijkheid
  • Onrustige darmen
  • Hoofdpijn
  • Verminderde prestaties
  • Verminderde concentratie
  • Uitdroging

Het kan dus nogal een klus zijn voor je lichaam om over te stappen, met wat vervelende bijwerkingen. Toch lijken de symptomen vaak vanzelf weer te verdwijnen. Het kan zijn dat je lichaam wat moeite heeft met de overgang, maar het zal zich na een paar dagen tot een week aanpassen. [18]

Hiernaast is er een probleem dat veel diëten hebben; je moet vrij consistent zijn in wat je wel en niet eet. Dit kan lastig worden in sociale gelegenheden, waar je bijvoorbeeld niet mee kan eten met de groep. Voor veel mensen is het in zulke situaties moeilijk om trouw te blijven aan hun dieet.

Ook zal het in het begin lastig zijn om te inventariseren wat je wel en niet wilt eten. Omdat je dieet er rigoureus anders uit ziet dan voorheen zal je je boodschappen opnieuw moeten aanpakken en nieuwe gerechten leren koken.

Het gaat dus allemaal niet van een leien dakje. In dit dieet werkt een halve aanpak niet; take it or lose it!

Conclusie

Vet eten om vet te verliezen. Het lijkt paradoxaal, maar toch is het een bewezen manier om je lichaamsvet kwijt te raken. Hiernaast lijkt het nog verschillende therapeutische effecten te hebben, die voor veel mensen een uitkomst kunnen zijn.

Als dat je niet overtuigt, lijkt het ook nog eens te zorgen voor een verbeterde concentratie en meer energie gedurende de dag, met minder schommelingen in het energiepeil.

Toch is het goed om sceptisch te blijven, want het is geen makkelijke overgang, voor je lichaam en voor jezelf. In de eerste week kan je lichaam wat ontwenningsverschijnselen vertonen die vervelende kwaaltjes met zich meebrengen. Deze lijken wel vanzelf weer weg te gaan.

Hiernaast is het voor veel mensen een grote aanpassing in het dieet. Het betekent dat je zorgvuldig moet kijken wat je wel en niet eet, dat het lastiger kan zijn om uit eten te gaan, en dat je in sociale omgevingen toch niet helemaal mee kan gaan met de groep. Er staat dus zeker wat tegenover alle voordelen.

Voor de mensen die het aandurven lijkt het een dieet te zijn met meer voordelen dan alleen vetverlies. Ben je benieuwd hoe jij je voelt op een Keto-dieet? Zoek wat goede gerechten en probeer het een tijdje, wie weet werkt het net zo goed bij jou als bij vele anderen!

Meer onderwerpen waar je graag iets over wilt weten? Laat het weten in de reacties!

Wil je trouwens ook mijn fitness tips ontvangen via Facebook? Klik dan hier.

Works Cited

[1] [Online]. Available: https://draxe.com/hub/keto-diet/ketogenic-diet-food-list/.
[2] [Online]. Available: https://draxe.com/hub/keto-diet/ketogenic-diet-food-list/.
[3] [Online]. Available: https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto.
[4] [Online]. Available: https://www.ruled.me/guide-keto-diet/.
[5] [Online]. Available: https://www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-101#section1.
[6] [Online]. Available: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/carbohydrates/art-20045705?pg=2.
[7] [Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2716748/.
[8] [Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3945587/.
[9] [Online]. Available: https://www.nature.com/articles/ejcn2013116.
[10] [Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3945587/.
[11] [Online]. Available: https://www.nature.com/articles/ejcn2013116.
[12] [Online]. Available: http://www.pnas.org/content/99/16/10237.full.
[13] [Online]. Available: https://www.nature.com/articles/ejcn2013116.
[14] [Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3826507/.
[15] [Online]. Available: https://www.nature.com/articles/ejcn2013116.
[16] [Online]. Available: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3826507/.
[17] [Online]. Available: https://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet.
[18] [Online]. Available: https://www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-101#section11.

Comment Section

0 reacties op “Keto dieet: Vet met vet bestrijden

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tristan Hofman
Tristan is honours-student Fysiotherapie. Hiernaast is hij actief als verzorger bij SC Cambuur en is hij oprichter van EDO Studie. EDO is een studieplatform dat educatieve video’s en bijles voorziet voor eerstejaars studenten Fysiotherapie.