Hoe kun je consistent blijven trainen?
Wij gebruiken cookies
Hoe kun je consistent blijven trainen?
13 juni 2018 

Hoe kun je consistent blijven trainen?

Als je dit systeem volgt boek je aankomende 12 maanden meer resultaat dan ooit. Dat klinkt misschien overdreven maar het is 100% waar.  De trainingspiramide van Eric Helms zorgt ervoor dat je je tijd en energie steekt in de dingen die er toe doen. Met zijn strategie voorkom je dat jezelf eindeloos in het zweet werkt zonder resultaat. Je mag zijn verhaal interessant of langdradig vinden. Maar probeer vooral te kijken naar ‘grote plaatje’ dat hij uitlegt. We beginnen bij deel 1.

Wil je trouwens ook mijn fitness tips ontvangen via Facebook? Klik dan hier.

Een geniale piramide voor meer resultaat

Jij wil een beest worden? Alles draait om: CONSISTENTIE

Ken je de 80/20 regel? Dit betekent dat 20% van wat je doet zorgt voor 80% van je resultaat.

Het is doodzonde als jij tijd verdoet aan dingen die helemaal niet zo belangrijk zijn voor wat jij wil bereiken.

Eric Helms heeft met zijn ‘trainingspiramide’ een grandioos overzicht gemaakt van waar je prioriteiten zouden moeten liggen als je zo goed mogelijke resultaten wil boeken.

Hoe zorg je voor consistentie?

Het belangrijkste dat je uit deze video kunt halen is dat ALLES begint met het volhouden van je training. Het heeft geen enkele zin om 3 maanden lang 6 keer per week 2 keer per dag te trainen als je vervolgens 3 maanden thuis zit omdat je zowel mentaal als fysiek bent opgebrand.

‘Ja maar Nick, ik wil zo snel mogelijk spiermassa opbouwen!’

Wat Eric hier fantastisch uitlegt is dat er een verschil zit tussen de hoeveelheid training die optimaal is om je doel te bereiken en de hoeveelheid training die je vol kunt houden. In theorie zou jij  misschien het beste resultaat kunnen boeken als je 6 keer per week naar de gym zou gaan. Maar als jij een drukke baan, een vriendin en een sociaal leven hebt is het misschien helemaal niet realistisch is dat je zo vaak traint.

Je hebt nu 2 opties…

  1. je stopt met trainen want je kunt toch niet optimaal trainen.
  2. je accepteert dat het leven uit meer bestaat dan trainen en je roeit met de riemen die je hebt.

Aan jou de keuze. Ik begrijp ze allebei.

Omdat jij dit artikel leest weet ik bijna zeker dat je blijft trainen.

Maar maak niet de fout die anderen al zo vaak voor je gemaakt hebben. Accepteer dat fitness slechts één van de vele onderdelen van je leven is. Train zo vaak (of weinig) en zo hard (of licht) dat je het de rest van je leven vol kunt blijven houden.

Train zo vaak (of weinig) en zo hard (of licht) dat je het de rest van je leven vol kunt blijven houden.

Tip 1. Je agenda bepaalt je trainingsprogramma

Jouw trainingsschema wordt voor een groot deel bepaalt op basis van je agenda. Wanneer is je volgende wedstrijd? Wanneer ga je op vakantie en wil je er strak bijlopen? Wanneer is je volgende fotoshoot? Het heeft geen zin om een trainingsprogramma van 12 weken samen te stellen als je over 8 weken moet pieken. Jouw agenda bepaalt je trainingsschema.

Tip 2. Realistisch ≠ optimaal

Voor de meeste mensen zit er een verschil tussen de optimale hoeveelheid training om zo veel mogelijk spiermassa op te bouwen en de hoeveelheid training de realistisch is. Je hebt nog meer te doen dan alleen maar trainen. Bepaal eerst wát je kunt doen en daarna pas wat je zou móeten doen. Nogmaals, optimaal is meestal niet hetzelfde als realistisch.

Tip 3. Leuk ≠ optimaal

De manier van trainen die voor jou de meeste progressie oplevert is meestal niet te manier van trainen die je op lange termijn kunt volhouden. Je resultaten van als je structureel blijft trainen zijn altijd beter dan wanneer je hele periode niet traint omdat je bent opgebrand. Consistentie zorgt voor progressie, niet perfectie.

Je resultaten bij structureel trainen zijn altijd beter dan wanneer je hele periode niet traint omdat je bent opgebrand.

Je gaat automatisch meer je best doen bij een niet optimaal trainingsschema dat je leuk vind dan bij een optimaal trainingsschema dat je niet leuk vind.

Je bent geen robot.

Er zijn mensen die hun plezier puur halen uit progressie. Als jij in deze categorie valt geldt voor jou de bovenste zin niet. Het verschilt per persoon hoe groot het verschil is tussen wat iemand een leuke training vindt en wat een optimale training is.

Wil je trouwens ook mijn fitness tips ontvangen via Facebook? Klik dan hier.

Tip 4. Flexibiliteit

Een flexibel trainingsprogramma houdt je training realistisch en leuk. Als je dagelijks leven verandert, bijvoorbeeld om dat het drukker is op je werk, zou je trainingsschema hierop moeten kunnen aanpassen.

ALLES is beter dan stoppen met trainen. Als je plezier in de training vermindert moet je je trainingsschema ook kunnen aanpassen zonder direct een compleet ander programma te moeten volgen of zelfs compleet te stoppen met trainen.

Waarom flexibiliteit zo belangrijk is

Eric praat in zijn video over een studie die laat zien dat mensen met meer negatieve levenservaringen minder progressie boeken met hun trainingsprogramma.

Stress door bijvoorbeeld scheiding, ontslag, overlijden of relatieproblemen heeft invloed op je trainingsresultaat. Daarom is het verstandig in je trainingsprogramma rekening te houden met de hoeveelheid stress in je dagelijks leven. Allan Thrall legt dit in deze video heel duidelijk (en op zijn eigen manier) uit.

In een andere studie mochten de deelnemers voor de training begon hun energieniveau bepalen door middel van een cijfer op een schaal van 1 tot 10. Vervolgens mochten ze op basis van dit cijfer kiezen of ze die dag een lichte, medium of zware training gingen doen.

Deze groep werd vergeleken met een groep die een vast trainingsschema aanhielden. Onafhankelijk van hoe ze zich voelden. Beide groepen hadden hetzelfde trainingsvolume (sets x reps x gewicht).

Aan het einde van de studie had de flexibele groep die hun training mocht kiezen op basis van hoe ze zich die dag voelden meer krachttoename dan de niet-flexibele groep.

Conclusie: hoe kun je consistent blijven trainen?

We weten dat stress invloed kan hebben op je progressie in de gym. We weten nu ook dat een flexibele benadering van je training beter is dan een vast regime.

Een trainingsschema waarmee je consistent kunt blijven trainen zou aan 3 voorwaarden moeten voldoen:

  1. je trainingsschema moet realistisch zijn
  2. je trainingsschema moet leuk zijn
  3. je trainingsschema moet flexibel zijn.

In het volgende artikel gaan we bespreken hoe je zorgt voor flexibiliteit in de volgende stap van de piramide. Namelijk trainingsintensiteit.

Het bovenstaande artikel is gebaseerd op deze video van Eric Helms (aanrader)

Wil je trouwens ook mijn fitness tips ontvangen via Facebook? Klik dan hier.

Over de schrijver

Oprichter van Dutch Fitness & Combat. Ik ben geen guru, wel gek op trainen.

Reactie plaatsen