Cardio, wat is beter hiit of liss? Verbrand vet zo snel mogelijk!
Cardio, wat is beter hiit of liss?
8 januari 2019 

Cardio, wat is beter hiit of liss?

Cardio: het gevreesde woord dat menig fanatieke sporter laat beven in angst, terwijl sommige dames in de gemiddelde sportschool niks anders meer lijken te doen.

De televisie wordt aangezet en er wordt afgestemd op de zoveelste GTST herhaling, terwijl de loopband ondertussen op de juiste snelheid wordt ingesteld.

Als het even kan pakken we ook nog even de handvatten vast, want steeds moeten gooien met die armen om tempo te behouden zorgt er natuurlijk voor dat we het programma niet kunnen volgen.

En oh wee als we missen wie er nu weer vreemd is gegaan, of opstaat uit de dood.

Wat is beter HIIT of LISS cardio?

Alle onzin buiten beschouwing gelaten, kunnen we tegenwoordig wel stellen dat cardio training een groot gedeelte van de gemiddelde sportschool uitmaakt. In menig commerciële sportschool zie je tegenwoordig meer cardio apparatuur staan, dan dat je een fatsoenlijke verzameling barbells en dumbbells zal zien liggen.

Laat staan meer dan een enkel squatrack (if any). De reden achter deze indeling? Volgens menig medewerker en sporter zal dat een simpel antwoord zijn: om af te vallen natuurlijk!

Nu heb ik in mijn vorige artikel al uitgelegd dat je cardio helemaal niet nodig hebt om af te vallen, dus daar wil ik vandaag niet al teveel aandacht aan besteden (ondanks dat het wel een aantal keer herhaald zal worden, voor de benodigde indoctrinatie-effecten).

Vandaag gaan we het hebben over de verschillende vormen van cardio: HIIT en LISS: wat is het en welke vorm is nu voor wie weggelegd?

HIIT cardio: High-Intensity Interval Training

HIIT is enorm populair geworden de laatste jaren, met een heuse hype als gevolg. Ineens was normale cardio niks meer, het draaide alleen nog maar om HIIT! Het concept blies nieuw leven in programma’s als ‘Insanity’ (wat al enkele jaren bestond), wat er op zijn beurt weer voor zorgde dat we een enorme reeks aan HIIT producten kregen.

Het idee achter HIIT is vrij simpel: verricht zoveel mogelijk werk in zo min mogelijk tijd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 30 seconden op maximale snelheid sprinten, gevolgd door 1 minuut rustig joggen, of zelfs lopen.

Herhaal deze cyclus vervolgens nogmaals. De tijd staat hierbij nooit echt vast en varieert daarom ook per programma/stijl. De stijl hierboven is HIIT, maar ook ‘Insanity’ en ‘Tabata training’ zij voorbeelden van HIIT. De relatief korte duur van de sessies, in verhouding tot reguliere cardio is de reden dat een boel mensen HIIT kiezen boven ‘normale’ cardio.

Qua effect legt het trainen op maximale intensiteit meer de nadruk op het anaerobische system en daarbij het gebruik van de type II spiervezels.

Uiteindelijk, wanneer je de intensiteit opvoert en de rustperiodes langer gaat maken, ben je in principe (inferieure)kracht training aan het doen. Dus als je al aan kracht training doet en vervolgens veel tijd steekt in een ‘hardcore’ HIIT training, dan voeg je in principe gewoon slechte kracht training toe aan je normale kracht training.

Als dat je ding is: leef je vooral uit en zorg dat je het leuk vindt. Als je toch meer resultaat gericht bent, of het niet je ding is: denk nogmaals na over de indeling van je wekelijkse trainingen.

LISS cardio: Low-Intensity Steady State

Aan de andere kant van de ‘cardio strijd’ hebben we LISS cardio. Hierbij wordt er meer nadruk gelegd op het aerobe systeem en ben je gedurende een langere tijd aan het bewegen.

Dit is wat voor veel mensen ‘normale cardio’ is. Het allerbelangrijkste bij LISS cardio is dat je moet begrijpen dat het daadwerkelijk op een LAGE intensiteit, met een CONSTANT ritme beweegt. Vandaar de naam ook.

Dit klinkt misschien extreem voor de hand liggend, maar de meeste mensen overschatten zichzelf en willen te snel doen, waardoor hun LISS sessie bijna in een slechte HIIT sessie verandert.

Als je aan LISS cardio denkt moet je denken aan een blokje wandelen met de hond, een stukje fietsen door de buurt, of even wat baantjes schoolslag gaan zwemmen. Het hoeft allemaal niet zo drastisch te zijn als de meeste mensen denken.

Sterker nog, de relatief lage intensiteit zorgt ervoor dat je de adaptaties van je lichaam n.a.v. je kracht training niet afzwakt (en dus je herstel niet belemmert).

Met andere woorden: er is relatief weinig, tot geen herstel nodig voor deze vorm van cardio, waardoor je gewoon kunt herstellen van je reguliere trainingen en toch calorieën kunt verbranden!

Dus de volgende keer dat mensen je vragen waarom je de fiets pakt, in plaats van de auto, om ergens heen te fietsen: je bent je LISS cardio aan het doen! (Even buiten beschouwing gelaten dat diezelfde mensen de auto pakken om naar de sportschool te rijden, om vervolgens op de loopband of de fiets te gaan zitten….Snap jij het nog?)

Dus we weten nu welke vormen van cardio er zijn, dus we gaan even kijken naar het combineren van cardio en kracht training. We weten dat cardio absoluut niet nodig is voor het verliezen van vet.

Dan nu de hamvraag: kun je cardio en kracht training combineren, zonder dat ze elkaar in de weg zitten?

Allereerst wil ik dat je dan begrijpt dat het trainen voor kracht en het trainen voor uithoudingsvermogen twee verschillende dingen zijn.

Je lichaam kan niet uitblinken in beiden op het zelfde moment, gezien dit twee aparte fysiologische adaptaties zijn. Dus wat gebeurt er als je beide wil gaan trainen?

Simpel, je lichaam vindt een tussenweg: uithoudingsvermogen en kracht zullen allebei verbeteren, maar beiden niet optimaal.

Als je serieus meer spiermassa wilt kweken, of toch echt heel sterk wilt worden, dan moet je hier rekening mee houden.

Cardio kan, mits misbruikt, dus je ‘gains’ in de weg zitten (of zelfs leiden tot de afname van spiermassa. ‘Cardio kills gains’ zoals ze dat op de fora zo dramatisch roepen).

Dus hoe gaan we dit tegen? De mogelijke antwoorden op deze vraag zijn vrij simpel:

  1. Doe geen cardio.
  2. Zorg voor een stimulatie die vergelijkbaar is met kracht training (HIIT).
  3. Zorg voor een stimulatie die bijna tot geen adaptatie vereist (LISS).
  4. Zorg dat je naam Bruce Wayne of Clark Kent is.

Conclusie over cardio

Als je serieus bent over het verbeteren van je fysiek, spiermassa opbouwen en sterker worden, kun je stellen dat cardio absoluut geen benodigde manier van vetverlies is. Het is eerder een benodigd kwaad dat in sommige situaties nu eenmaal nodig is, dan een gewenste tool.

Voor de gemiddelde sporter die wat sterker wil worden en zijn/haar conditie wil verbeteren, is cardio goed te combineren met kracht training.

Je zult niet uit gaan blinken (lees: niet maximaliseren van) in één van de twee, maar beter worden in beide disciplines.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Crossfit. Probeer die mensen maar eens te zeggen dat het niet mogelijk is om beide disciplines te verbeteren.

Bovendien wil ik je meegeven dat het belangrijkste uiteraard is dat je doet wat je leuk vindt.

Als je nu echt dolgraag op de loopband naar GTST kijkt, om te zien wie er nu weer vreemd is gegaan en wie er weer terug is uit de dood: zorg ervoor dat je nadenkt of dat is wat je nu echt leuk vindt.

Net zoals elke activiteit in het leven moet het wel enigszins leuk zijn, om vol te kunnen houden.

Cardio kun je op allerlei manieren verrichten: het is absoluut niet alleen op een apparaatje wegkwijnen tot de timer weer op 0 staat.

Succes met trainen!

Als je dit artikel nuttig voor je was zou ik het heel cool vinden als je hieronder een korte reactie zou willen achterlaten.

Over de schrijver

Oprichter van Dutch Fitness & Combat. Ik ben geen guru, wel gek op trainen.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies