Cafeïne, de meest misbruikte stof van Nederland | Koffiedrinkers opgelet!
Cafeïne, de meest misbruikte stof van Nederland
8 januari 2019 
in Voeding

Cafeïne, de meest misbruikte stof van Nederland

Misschien denk je dat omdat cafeïne legaal is, je het probleemloos onbeperkt kunt gebruiken.

Mocht dit bij jou het geval zijn, dan raad ik je aan dit artikel zeker te lezen.

Overigens is er geen enkele reden om je te ‘schamen’ want cafeïne is één van de meest misbruikte stoffen van Nederland.

Maar is cafeïne ook slecht voor je?

Cafeïne komt uit koffiebonen, maar kan ook worden gefabriceerd in een laboratorium. De vorm/structuur van cafeïne  is hetzelfde bij koffie, thee energiedrankjes en pré workout supplementen.

Cafeïne is een krachtige stimulant die wordt gebruikt om kracht en uithoudingsvermogen te verbeteren.

Cafeïne valt onder zogenaamde nootropica. Nootropica worden in de volksmond ook wel smartdrugs genoemd. Dit zijn stoffen die het leervermogen, het geheugen en de herinnering verbeteren.

Voordelen van cafeïne

Regelmatig gebruik van cafeïne  wordt gerelateerd aan een verminderde kans op Alzheimer, cirrose en leverkanker. Maar de belangrijkste werkzame functie van cafeïne is het tegenwerken van de adenosine receptoren.

Adenosine zorgt voor een enigzins verlamd en ontspannen gevoel wanneer het in contact komt met haar receptoren. cafeïne  voorkomt dit contact en zorgt daarmee voor meer scherpte en alertheid.

Ook heeft cafeïne invloed op de aanmaak van de stoffen dopamine (zorgt o.a. voor het leervermogen en motivatie), serotonine (bepaald voor een deel je eetlust en stemming) en adrenaline.

Cafeïne als fatburner

Cafeïne wordt vaak gepromoot als ‘fat burner’ maar dit is nogal overdreven. Het is begrijpelijk dat veel mensen denken dat cafeïne  helpt bij het verliezen van vet.

Cafeïne zorgt namelijk voor thermosgenese, extra gebruik van lichaamsvet als energie en een enigzins verhoogde stofwisseling.

Zoals je weet is het de energiebalans die bepaald of jij vet verliest. Normaal gebruik van cafeïne  zorgt netto voor een extra verbruik van minder dan 100 calorieen.

Daarnaast wordt je ook nog eens steeds minder gevoelig voor cafeïne  dus wordt het effect steeds minder. Het zal je dus niet verbazen dat cafeïne in onderzoeken  als fat burner niet beter presteerd dan een placebo.

 Cafeïne stilt de honger

Iets wat je wel als een voordeel zou kunnen zien bij het afvallen is dat cafeïne er voor kan zorgen dat je honger wordt gestild. Dit zorgt er weer voor dat je minder eet en waardoor mogelijk een calorisch tekort ontstaat en daardoor val je wel af.

Misbruik jij cafeïne?

Cafeïne is spotgoedkoop en kan je (vooral mentaal) helpen een goede training neer te zetten op je minder momenten, zoals ’s morgens vroeg of na een dag studeren.

Deze combinatie zorgt er voor dat cafeïne een van de meest misbruikte stoffen ter wereld is. Ik raad je aan deze video even te bekijken:

Frequent cafeïne  gebruikers bouwen een steeds hogere tolerantie op. Wanneer een tolerantie van ongeveer 750 mg per dag is bereikt heeft het gebruik van cafeïne geen voordelen meer.

Bijwerkingen van cafeïne

Bijwerkingen vinden als plaats vanaf 200 mg per dag. Dit zijn twee koppen koffie. De meest voorkomende bijwerkingen zijn een slecht slapen en een onrustig gevoel.

Slecht slapen

Wanneer je cafeïne  binnenkrijgt breekt je lichaam de dosering iedere 5 uur voor de helft af.

Wanneer je een sterke bak koffie met 120 gram cafeïne  drinkt is er na 5 uur nog 60 gram over en na 10 uur nog 30 gram.

Niet verwonderlijk dat ‘het zwarte goud’ je uit je nachtrust kan houden.

Ontwenningsverschijnselen

Ontwenningsverschijnselen vinden plaats bij een regelmatig gebruik van 100 mg per dag (één kop koffie).

Er is zelfs een studie geweest waarbij 41 mg per dag zorgde voor een verminderde bloedtoevoer naar bepaalde delen van de hersenen.

Symptomen van ontwennen kunnen zijn: hoofdpijn, vermoeidheid, verminderde alertheid, duizeligheid, een slecht humeur en een verminderde concentratie.

Ben jij cafeïne  verslaafd?

Ontwenningsverschijnselen door een overmatig cafeïne  gebruik komt veel vaker voor dan je waarschijnlijk denkt.

Veel mensen associëren ontwenningsverschijnselen met harddrugs en niet met iets schijnbaar onschuldigs als koffie of energiedrankje.

Maar ontwenningsverschijnselen zijn er dus wel degelijk.

Cafeïne en pré workout supplementen

Cafeïne is het belangrijkste ingrediënt van bijna alle pré workout supplementen op de markt.

Dit is bijvoorbeeld het label van Maximum pré workout.

Het bevat 300 gram cafeïne per dosering.  Niet direct slecht of ongezond. Maar vergeet niet dat je hier je koffie en energiedrankjes bij op moet tellen.

cafeine pre workout

Hieronder hebben we de doseringen van andere verschillende producten voor je op een rijtje gezet:

Ulift -> 125 mg

Shatter -> 160 mg

C4 -> 162 mg

Crazy -> 250 mg

Insane -> 275 mg

Praktisch advies

Een kop koffie kan heerlijk zijn en een goede pré workout voor je training ook. Daarover bestaat geen twijfel!

Over het algemeen wordt geadviseerd om gemiddeld niet meer dan 100mg cafeïne per dag te consumeren (één kop koffie).

Als je optimaal van je koffie of pré workout supplement wil profiteren beperk dan je cafeïne inname tot een minimum zodat er geen gewenning  plaatsvindt en je ook geen symptomen van ontwenning krijgt.

Doe dus ook rustig aan met je pré workout.

Drink je dagelijks een aantal bakken koffie voor het lekker, overweeg dan om cafeïne vrije koffie over te stappen.

Een laatste tip om geld te besparen

Neem je een pré workout supplement puur voor de energie en focus dan kun je beter een cafeïne pil nemen.

De opname van cafeïne is in poeder vorm beter dan wanneer cafeïne nat is. Waarom is niet bekend. Cafeïne capsules zijn ook nog eens een stuk goedkoper.  Deze capsules vind je hier.

Als je dit artikel nuttig voor je was zou ik het heel cool vinden als je hieronder een korte reactie zou willen achterlaten.

Over de schrijver

Oprichter van Dutch Fitness & Combat. Ik ben geen guru, wel gek op trainen.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies