Wat als aankomen niet lukt? | 5 tips die mij 10 kilo spieren opleverden...
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 januari 2019 

Wat als aankomen niet lukt? | 5 tips die mij 10 kilo spieren opleverden...

Jij wilt aankomen. Maar wat je ook lijkt te eten er komt geen gram bij.

Of je wilt aankomen, maar je hebt maar weinig eetlust en komt geen gram bij.

Het lukt je gewoon niet meer om genoeg te eten. Je vindt het doodzonde van je training want door je gebrek aan eetlust bouw je niet of nauwelijks spiermassa op.

Klinkt dit bekend? 

Ik weet hoe je je voelt. 

Voor ik serieus met krachttraining begon woog ik 67 kilo. Ik was mager en had weinig eetlust. 

Bovendien leek het of ik alles kon eten zonder aan te komen. 

Heel erg frustrerend, want ik wilde groot en sterk worden. 

In dit artikel geef ik je de tips en tricks die er voor hebben gezorgd dat ik nu 82 kilo ben.

Tip 1 eet wat je lekker vindt

Als je wilt aankomen heb je VEEL calorieen nodig. Deze calorieen hoeven echt niet alleen maar uit rijst, kip en broccoli te komen.

Natuurlijk moet je zorgen dat je iedere dag voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt maar je mag gerust genieten van je voeding.

In deze video geef ik een flinke lading voorbeelden van producten die je kunt eten om aan te komen:

Wedden dat je iedere dag wel trek hebt in iets specifieks. Wat dacht je van hotdogs van de Ikea? Een lekker stuk vlees van de slager of met kaas belegde burrito’s, tortellinies, pizza, een tosti, pannenkoeken enz. enz.

Je hoeft absoluut niet bang te zijn dat je te dik wordt, want dat wordt je pas bij een groot calorisch overschot voor een langere periode.

Gewoon genieten dus, en geleidelijk aankomen.

Tip 2  neem weightgainers

Een weightgainer met de juiste ingrediënten kan super veel calorieen en eiwitten bevatten. Het belangrijkste is dat je vloeibare voeding snel naar binnen kunt werken en dat de smoothies super snel te bereiden zijn.
Een voorbeeld van een echte weightgainer is:

Als je moeite hebt met ontbijten kan dit een hele goede en voedzame optie zijn. Alles in de blender en binnen letterlijk 1 minuut heb je een super maaltijd om aan te komen.

Natuurlijk kun je eindeloos variëren met de samenstelling van de weightgainer dus twijfel niet om hem volledig naar jouw smaak te maken.

In deze video laat ik zien hoe je heel simpel een weightgainer van 1000 kcal kunt maken:

Tip 3 varieer eindeloos

Eten moet iets zijn waar je van geniet. Varieer, zodat iedere maaltijd een feestje blijft. Dit zijn een aantal manieren om te variëren:

  • Stop je brood in de broodrooster
  • maak ´oppiep broodjes´ uit de oven
  • maak zelf sausjes voor je kipfilet
  • varieer in smaken eiwit poeder
  • beleg je brood DIK
  • eet noten (voedzaam & veel calorieen)

Tip 4 maak van eten geen verplichting

Veel beginnend bodybuilders dwingen zichzelf om om de twee uur te eten. Het zou heel goed kunnen dat het voor jou werkt maar er is geen enkel bewijs dat om de twee uur eten zorgt voor meer spiermassa (of vetverlies).

99% van je resultaat wordt bepaald door wat je aan het eind van de dag hebt gegeten en gedronken. Maaltijdtiming heeft hier geen invloed op.

Dus eet als je honger hebt.

Mocht om de 2 uur eten voor jou niet werken, probeer dan wat anders. Maak van eten geen verplichting en eet vooral als je honger hebt.

De kans is groot dat je dan makkelijker aan voldoende calorieen komt.  Zonder dat je het misschien zelf door hebt.

Tip 5 eet niet té veel groenten

Dit klinkt misschien als een hele raar tip. Want groenten zijn toch gezond?

Dat is absoluut zo.

Maar voor je gezondheid heeft het geen zin om bergen groenten te eten. Zodra je lichaam voldoende vitamines heeft binnengekregen wordt je niet nog gezonder van nog meer vitamines.

Wanneer je voldoende groente hebt gegeten (ongeveer 200 gram per dag) kun je voor het bulken beter overstappen op meer calorierijke voedingsmiddelen.

Bonus tip  word VEEL sterker

Het menselijk lichaam past zicht constant aan naar de situatie waarin het zich bevind.

Als jij je lichaam regelmatig belast met krachttraining wil je lichaam zich daarvoor aanpassen.

Je lichaam wil spieren opbouwen, zodat het makkelijker de gewichten op kan tillen.

Probeer iedere training en héél klein beetje meer gewicht te tillen dan de vorige training. Dit noem je progressive overload.

Tot wel 48 uur na je training gaat je lichaam dan allerlei stoffen aanmaken die zorgen voor meer spieropbouw.

Maar om spieren op te bouwen heeft jouw lichaam calorieen nodig.

Je lichaam zal automatisch gaan vragen om calorieen door jou een hongergevoel te geven.

Heel geleidelijk je lichaam uitdagen om steeds een beetje sterker te worden gaat jou dus helpen om groter, zwaarder een gespierder te worden.

Als je meer wilt weten over sterker en gespierder worden, raad ik je aan dit artikel even te lezen.

Als je dit artikel nuttig voor je was zou ik het heel cool vinden als je hieronder een korte reactie zou willen achterlaten.

Over de schrijver

Oprichter van Dutch Fitness & Combat. Ik ben geen guru, wel gek op trainen.

Reactie plaatsen